Wpływ zakazu handlu w niedzielę na rynek e-commerce

Wpływ zakazu handlu w niedzielę na rynek e-commerce

Już od jakiegoś czas w naszym kraju obowiązuje ustawa zakazująca handlu w niedzielę. Mieliśmy okazję przeżyć dokładnie dwa takie weekendy. Wtedy to sklepy były zamknięte i zrobienie zakupów możliwe było wyłącznie na stacjach benzynowych. Zakaz ma w odczuciu właścicieli sklepów stacjonarnych raczej niekorzystny skutek ze względu na zerowe obroty w jeden dzień w tygodniu. A co z właścicielami sklepów online? Czy oni też mogą być niezadowoleni z uchwalenia tego rodzaju przepisów? Postaramy się w tym artykule sprawdzić jakie przełożenie ma wpływ zakazu handlu w niedzielę na rynek e-commerce.

zakaz handlu
zakaz handlu

Jak wiadomo sklepy internetowe nie są objęte zakazem handlu w niedzielę. Jak podają statystyki udostępnione przez platformę e-commerce Shoper, w ciągu dwóch ostatnich niedzieli kiedy zakaz wszedł w życie przedsiębiorcy korzystający z tej platformy zanotowali dużo większy ruch na swoich stronach sklepów. Wyższa niż zwykle była nie tylko liczba odwiedzających ale również obrót jaki udało się zanotować. Ponadto warto zwrócić uwagę na to iż dwie niedziele w których obowiązywał zakaz handlu były najlepszymi dniami w przeciągu ostatnich miesięcy nowego roku.

Statystyki pokazały też iż ostatnia niehandlowa niedziela była nieco słabsza od tej poprzedniej. Mowa tutaj jedynie o obrocie. Pod względem samego ruchu nadal było bardzo dobrzre. Według ekspertów zadziałał w tym przypadku efekt w którym klient poszukuje informacji na temat interesującego go asortymentu w internecie ale z zamiarem zakupu już w sklepie stacjonarnym.

Na potwierdzenie tego iż zakaz handlu w niedzielę ma bardzo pozytywne skutki dla rynku e-commerce będą świadczyć też dane jakie udostępnił jeden z operatorów płatności. Na przykład takich jak firma Blue Media. Według przedstawionych przez nią danych w niedzielę z zakazem handlu sklepy odnotowały blisko piętnastu procentowy wzrost obrotu. Mowa o porównaniu do analogicznych dni bez zakazu.

Dane wskazują więc, iż zakaz handlu w niedzielę ma raczej bardzo dobre konsekwencje dla rynku e-commerce. Przed absolutnym potwierdzeniem tego faktu warto się jednak jeszcze wstrzymać gdyż marzec to również okres przed świętami Wielkiej Nocy co również mogło nieco zaburzyć pogląd na prezentowane statystyki.