Jak przetestować czy strona www jest pozytywnie odbierana przez użytkowników?

Jak przetestować czy strona www jest pozytywnie odbierana przez użytkowników?

Nasz własny pomysł na design strony internetowej czy też sklepu internetowego może być w naszym przekonaniu doskonały. Jednak w przypadku czegoś co ma służyć innym użytkownikom to właśnie ich opinia jest kluczowa i decydować będzie czy dany projekt odniesie sukces. Projektowanie stron www to bowiem nie tyle schlebianie własnym gustom ale raczej próba stworzenia czegoś co będzie na tyle uniwersalne, że spodoba się większości. Dany projekt jednak zawsze trzeba skonfrontować z rzeczywistością i sprawdzić czy okazał się sukcesem. W  związku z tym w poniższym artykule podpowiemy wam jak przetestować czy strona www jest pozytywnie odbierana przez użytkowników.

Jak przetestować czy strona www jest pozytywnie odbierana przez użytkowników
Jak przetestować czy strona www jest pozytywnie odbierana przez użytkowników

Jednym z prostszych sposobów na sprawdzenie tego jest posłużenie się narzędziem jakie udostępnia wyszukiwarkowy gigant czyli poprzez Google Analytics. Poprzez analizę raportów generowanych w Analytics’ie będziemy mogli lepiej poznać upodobania osób odwiedzających naszą stronę oraz sprawdzimy do jakiej grupy wiekowej czy też demograficznej tak naprawdę należą. Dogłębna analiza raportów z tego narzędzia da nam wgląd które podstrony klienci najchętniej odwiedzają, skąd do nas trafiają oraz wiele więcej.

To jednak nie jedyny sposób na sprawdzenie jak odbierana jest przez potencjalnych klientów dana strona. Przydatne okazują się również tak zwane mapy ciepła. Do ich stworzenia wykorzystuje się takie narzędzia jak darmowy Yandex Metric. Dzięki jego użyciu stworzymy między innymi mapę kliknięć naszej strony. Mapę linków jak i też mapy scrollowania. Oprócz tego narzędzie to pozwala nam na nagrywanie sesji użytkowników dzięki czemu możemy dokładnie przyjrzeć się jak dany klient porusza się po stronie i co sprawia mu najwięcej problemów podczas nawigacji.

Na sam koniec trzeba jeszcze wspomnieć o testach typu A/B. Jeżeli zależy nam na sprawdzeniu jak drobne zmiany na stronie będą miały wpływ na odbiór całości przez użytkowników to właśnie testy typu A/B będą idealne. Pozwolą nam one jasno stwierdzić która wersja jest bardziej przydatna dla większości użytkowników.