Jak poprawić swój sen i rano obudzić się wyspanym?

Jak poprawić swój sen i rano obudzić się wyspanym?

Większość ludzi zdaje sobie sprawę, że należy zdrowo się odżywiać i uprawiać aktywność fizyczną, żeby utrzymać zdrowie. A co ze snem? Mało kto zwraca uwagę jak sen wpływa na nasze prawidłowe funkcjonowanie. Jak więc stać się bardziej efektywnym „śpiącym”? Jak poprawić swój sen żeby się wyspać?

  1. Ile snu właściwie potrzebujesz?

Jeśli budzisz się zmęczony, najprawdopodobniej śpisz za krótko. Nauka twierdzi, że osoby które śpią przynajmniej 7 godzin każdej nocy, są zdrowsze i żyją dłużej. Spanie mniej niż 7 godzin często prowadzi do otyłości, problemów z sercem, depresji i obniżonej odporności. The National Sleep Foundation przyporządkowała zapotrzebowanie na sen odpowiednio do wieku:

  • noworodki i młodsze dzieci od 11 do nawet 17 godzin snu na dobę
  • starsze dzieci i nastolatkowie od 10 do 14 godzin
  • dorośli i seniorzy od 7 do 9 godzin

O ile te wartości są dobrą podstawą do stwierdzenia „ile snu jest mi właściwie potrzebne”, o tyle jest to także kwestia indywidualna każdego człowieka.

        2. Zadaj sobie pytanie: „Czy jestem śpiący?”

 

Jak poprawić swój sen

To proste pytanie jest najlepszym sposobem na określenie czy faktycznie śpisz adekwatnie do swoich potrzeb. Jeśli często w pracy czujesz się zmęczony, wyczekujesz możliwości drzemki lub zasypiasz podczas porannych lub wieczornych czynności, twój organizm podpowiada ci, że potrzebuje więcej snu. Jeśli śpisz 7 lub 8 godzin każdej nocy, a wciąż czujesz zmęczenie możesz mieć płytki, przerywany sen albo dysfunkcję związaną ze snem. Może to być także spowodowane złymi warunkami w jakich śpisz. Zadbaj o odpowiednią temperaturę w sypialni, odpowiednie łóżko i materac. Na rynku dostępne są materace sprężynowe i piankowe – poszukaj informacji jaki rodzaj materaca będzie dla ciebie najlepszy.

          3. Daj sobie odpoczynek od budzika

 

Dobrą metodą na sprawdzenie swojego optymalnego czasu snu, jest wykorzystanie eksperymentu z brakiem budzika. Aby go wykonać będziesz potrzebował ok dwóch tygodni wolnych od konieczności wstawania o określonej porze. Jeśli masz elastyczne godziny pracy, możesz zacząć od razu, jeśli nie być może będziesz musiał poczekać do wakacji.

Eksperyment wymaga pewnej dyscypliny:

  1. Zawsze kładź się spać o tej samej porze
  2. Wyłącz budzik
  3. Zapisuj godzinę, o której się budzisz

Najprawdopodobniej przez pierwsze dni będziesz spał dłużej nadrabiając stracony sen. Dlatego przez pierwsze dni twoje zapiski nie będą pełnowartościowe. Jednak po dwóch tygodniach, zakładając że będziesz trzymał się określonych zasad, dowiesz się ile godzin snu potrzebuje twój organizm.

Kiedy już określisz odpowiednią ilość snu, zastanów się o której godzinie położyć się spać, żeby twój sen trwał tyle ile potrzeba. Nie spóźnisz się do pracy czy szkoły, a będziesz czuł się wyspany.